BRUSECO is van mening dat de chauffeur, zoals hij of zij nu functioneert, zich de komende jaren verder evolueert . De pure doelgroep van CEO, topbestuurder of DGA ontwikkelt zich door de internationalisering van de bedrijven en toename van de schaalgrootte van organisaties meer en meer. De topman of topvrouw krijgt een uitbreiding van verantwoordelijkheden (deze trend zien we nu al binnen de doelgroep van commissarissen). Steeds vaker ontdekken de toezichthouders dat de betreffende CEO, topbestuurder, DGA of directeur niet alles zelf kan blijven doen. De chauffeur wordt steeds meer als ´noodzakelijk voor het optimaal functioneren´ gezien.
Het vak van directiechauffeur is wel aan modernisering toe. Dit betekent concreet (en BRUSECO is daar al aan begonnen) dat de opleidingen moeten worden aangepast aan de eisen van de huidige tijd. Het ´goed kunnen autorijden´ is niet meer voldoende. Er wordt een directiechauffeur-nieuwe-stijl gevraagd door de nieuwe generatie leiders.
Opleiders moeten zich bewust zijn van deze ontwikkelingen. Zodra de opdrachtgever de meerwaarde van een directiechauffeur niet meer kan ontdekken, is het beroep veroordeeld om uit te sterven. Toch is geen enkel beroep zo uniek als directiechauffeur, en ook zo nodig! Geen enkele werknemer zit zo dicht bovenop de eindverantwoordelijke. Dag in dag uit zitten de chauffeur en zijn baas in de auto, waarbij de chauffeur een bijzondere belangrijke factor is waar het gaat om veiligheid, discretie en timemanagement.
Via neurologisch onderzoek is wetenschappelijk aangetoond dat de topman of topvrouw hooguit 160 bits per seconde kan verwerken en dat hij of zij alleen goed functioneert als hij of zij zich volledig kan richten op zaken waar hij of zij goed in is. Dan excelleert de topman of topvrouw. En laat ik u één ding verklappen: het reizen van A naar B hoort daar niet bij. Dat is goed nieuws voor het vak.
Een belangrijke trend van 2015 is dat de topman of topvrouw veel langer op pad gaat dan voorheen. Dit komt doordat de voertuigen zijn uitgerust met WIFI. Hierdoor is de VIP niet meer verplicht achter zijn of haar bureau te zitten om het werk te doen. Dit kan gewoon worden voortgezet in de auto. De reisafstanden worden groter en de reistijd langer.
Dit vraagt een andere rijstijl van de chauffeur; meer gericht op comfort dan vroeger. Een factor die nog niet is overgenomen door de examinatoren van het CCV-D. Als lid van het College van Deskundigen van het CCV probeer ik dit keer op keer onder de aandacht te brengen. Het gaat niet alleen meer om snel te kunnen doorrijden. Het gaat óók om comfort en, last but not least, een optimale serviceverlening en discretie. Dit blijft voor mij een aandachtspunt. Het CCV-D examen is op zich niet verkeerd. Zeker niet! Maar de breedte van het vak wordt door het CCV (nog) niet getoetst tijdens het examen.
Deze ontwikkeling binnen het vak is door DEKRA wel goed opgepakt. DEKRA toetst niet alleen op rijvaardigheid, maar ook op de communicatie met de VIP en het probleemoplossend vermogen van de chauffeur. Ik ben dan ook van mening dat het DEKRA examen de enige toetsing is die aansluit bij de verwachtingen van de opdrachtgever. Dáár gaat het namelijk om in dit vak: serviceverlening! Natuurlijk spreek ik een beetje voor eigen parochie (want BRUSECO is in Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Belgie en Frankrijk het enige opleidingsinstituut dat voor het DEKRA certificaat mag opleiden). Maar het is wel waar. Het beroepsveld verandert en de exameninstituten moeten hierop aansluiten.
Bij DEKRA moet iedere chauffeur verplicht de Verklaring omtrent Gedrag (VOG) aanleveren, voordat het examen mag worden gedaan. Hierdoor worden criminelen of veelplegers bij voorbaat uitgesloten om het beroepsveld in te gaan. Daarnaast dient iedere kandidaat over een medische verklaring te beschikken voordat deze in het DEKRA Register mag worden opgenomen. Ook maakt ´internationale verkeersdeelneming´ deel uit van deze vakopleiding. Ook behoort het spreken van een taal tot het pakket van mogelijkheden, alsmede de masterclasses over incidentmanagement en Security Awareness.
Een belangrijke masterclass binnen de opleiding International Executive Chauffeur, de ´Psychologische aspecten van het vak directiechauffeur´ gaat BRUSECO ook voor haar CCV-D kandidaten openstellen, om zo meerwaarde binnen deze opleiding te creëren. Want het niveau van de opleiding moet omhoog, zodat de meerwaarde van een certificaat helder wordt en blijft voor de VIP, ook al wordt dit door het CCV niet getoetst. Tijdens deze masterclass gaat de kandidaat vooral zijn eigen sterke punten (kwaliteiten) ontdekken en leert hij deze gericht in te zetten. Iedere kandidaat die de opleiding via BRUSECO volgt kan aan deze masterclass deelnemen.
Of de directiechauffeur nu het CCV-D of het DEKRA examen via BRUSECO behaalt: beide doelgroepen worden ieder jaar opgeleid in specialistische vakken via interessante masterclasses. Hierbij staat de meerwaarde van de directiechauffeur voor de VIP centraal. Want achterblijven betekent uitsterven. En dat hebben we dus zelf in de hand.
Paul Brussaard BBA
www.bruseco.nl
Het vak van directiechauffeur of privé-chauffeur is in beweging. Met nieuwe technologieën en kennis wordt dit vak steeds professioneler uitgeoefend en getraind op diverse niveaus. Met de internationale DEKRA erkenning (eigenaar KEMA Quality) speelt BRUSECO hierin een belangrijke rol als marktleider. Deze blog vertelt hier meer over.
Welkom directiechauffeur!
Het vak directiechauffeur is sinds 125 jaar in ontwikkeling. Met de technische vooruitgang van voertuigen, smart phones en internationale opleidingen is het beroep directiechauffeur sterk in beweging.
BRUSECO ondersteunt u in dit vak in al haar facetten. Van basischauffeur naar top professional, nationaal en internationaal. Of het nu om DEKRA D1, D2, CCV D1 of CCV D2 gaat. BRUSECO is sinds 2014 marktleider in het verzorgen van de vakopleiding directiechauffeur met een onafhankelijk kwaliteitscertificaat. Dit geeft u een voorsprong in de markt.
Blijf voortaan op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen dit vakgebied en stem mee met interessante onderzoeken.
Meldt u aan als -volger- of LIKE ons op Facebook BRUSECO en blijf ook op de hoogte van het vak directiechauffeur. Of meldt u aan voor de nieuwsbrief van BRUSECO via www.bruseco.com.
BRUSECO B.V.
Meldt u aan als -volger- of LIKE ons op Facebook BRUSECO en blijf ook op de hoogte van het vak directiechauffeur. Of meldt u aan voor de nieuwsbrief van BRUSECO via www.bruseco.com.
BRUSECO B.V.
zaterdag 21 februari 2015
donderdag 10 juli 2014
Waarom dit vak een certificaat verdient!
Waarom dit vak een certificaat verdient
En waarom de CEO dit moet weten..
VIP Chauffeur: een
uniek beroep
“Ik draag de verantwoordelijkheid over het welzijn van de hoogste
baas van de onderneming.”
Wie kan dat nog meer zeggen? Een eventuele beveiliger
natuurlijk. Maar die beveiliging is slechts voor enkelen der aarde nodig of wenselijk.
Een veel grotere groep bestaat uit directiechauffeurs die iedere dag het
vervoer van A naar B organiseert voor de VIP. De directiechauffeur neemt
letterlijk het stuur uit handen van de hoogste man of vrouw van de onderneming.
Tegelijkertijd draagt hij ook de verantwoordelijkheid over zijn of haar
veiligheid en welzijn.
Als taxichauffeur, brandweerchauffeur, ambulancechauffeur of
vrachtwagenchauffeur dient u over de nodige certificaten te beschikken. Waarom
zou dat zijn?
De reden hiervoor is dat de chauffeur verantwoordelijk is
voor de veiligheid van het vervoer; van de lading en de omgeving. Daarom is hij
of zij verplicht zich te laten toetsen. Is de persoon achter het stuur in staat
om veilig van A naar B te rijden (ook onder bijzondere omstandigheden). Dat is
wettelijk zo geregeld. Het gaat hierbij om de redenatie: de veiligheid dient te
worden gegarandeerd.
Een taxichauffeur moet goed voor zijn gasten kunnen zorgen, veilig
van A naar B kunnen rijden en een goede
wegenkennis te bezitten. Een ambulancechauffeur dient onder druk zijn patiënt
veilig van A naar B te transporteren en (indien nodig) medische basishandelingen
te kunnen verrichten. Daarnaast dient hij of zij onder grote tijdsdruk met
sirene en zwaailichten veilig deel te kunnen nemen aan het verkeer.
Een vrachtwagenchauffeur heeft een zware, gevaarlijke of
kostbare lading bij zich en rijdt een groter voertuig dan gebruikelijk. Dat
vraagt om specifieke kwaliteiten van de chauffeur.
Rijdt de chauffeur de hoogste baas van de onderneming, van
het ministerie of multinational dan gelden ineens andere ‘wetten’; de wet van
willekeur. Voor de uitoefening van dit vak wordt geen enkele eis of voorwaarde gesteld.
Iedereen kan (met een B rijbewijs) achter het stuur plaatsnemen!. Er geldt geen
enkele garantie of waarborg voor kwaliteit. Het lot van de CEO ligt letterlijk
in de handen van een willekeurig persoon met een willekeurige achtergrond.
Rijdt de chauffeur een VIP-bus met de voltallige bemanning
van een Boeing 747, een Raad van Bestuur , diplomaten of leden van een bezoekend
Koningshuis? Ook hier wordt geen enkele eis gesteld. Ongeschoolde chauffeurs nemen
gewoon plaats achter het stuur.
Dat kan toch niet waar zijn?
De chauffeur is niet alleen verantwoordelijk voor een
optimale en veilige verplaatsing van de topman of topvrouw. Wat te denken van
de geheimhouding? Hoe gaat de chauffeur hiermee om? De informatie die de
chauffeur in het voertuig ter ore komt (en daarbuiten) kan bijzonder gevoelige
informatie zijn. Waar komt die vertrouwelijke informatie terecht (voorkennis)? Hoe
discreet is de chauffeur? En is hij dat in zijn privéomgeving ook nog, op
verjaardagsfeestjes bijvoorbeeld?
Vanaf nu een gecertificeerd
beroep
BRUSECO heeft samen met DEKRA (het internationaal erkende
International Executive Chauffeur IEC certificaat) ontwikkeld, specifiek voor directiechauffeurs die in het
hoogste segment werkzaam zijn. Deze certificering toetst de rijvaardigheid,
beroepshouding en dienstverlening van de directiechauffeur. Onafhankelijk en
volledig professioneel, gemeten door tientallen jaren ervaring. Het kaf wordt
van het koren gescheiden. Onbekwame chauffeurs die alleen beschikken over een B
rijbewijs vallen af. Diegenen die niet begrijpen wat een professionele
beroepshouding betekent, slagen niet voor het praktijkexamen.
Maar dit is nog niet alles: de kandidaten dienen ook iedere
drie jaar een nieuwe Verklaring Omtrent Gedag (VOG) en een medische
gezondheidsverklaring in te leveren. Plus de verplichting om ieder jaar 8 uur
les te volgen om zich zo verder te verdiepen in het vak en bij te blijven
(nieuwste technieken).
Op deze wijze is de veiligheid en discretie van de hoogste functionaris binnen de onderneming of organisatie gewaarborgd. Alleen directiechauffeurs die aan deze strenge voorwaarden voldoen worden en blijven opgenomen in het DEKRA register.
Op deze wijze is de veiligheid en discretie van de hoogste functionaris binnen de onderneming of organisatie gewaarborgd. Alleen directiechauffeurs die aan deze strenge voorwaarden voldoen worden en blijven opgenomen in het DEKRA register.
U leest meer over het IEC Certificaat op http://www.dekra-certification.nl/nl/personen-certificering
Hier vindt u meer informatie over deze vakopleiding: http://www.bruseco.nl/international_executive_chauffeur.html
Neemt u gerust contact op met BRUSECO voor scholing of
selectie van uw directiechauffeurs info@bruseco.nl of via 088-278 73 00
Labels:
applicatiedagen ccvd,
audi,
Bruseco,
bruseco. ccvd1,
brussaard,
ccv-d applicatiedagen.,
CCV-D1,
ccv-d1 herhalingsdagen,
ccvd2,
dekra,
directiechauffeur,
herhalingsdagen ccvd,
interseco,
opleiding chauffeur,
opleiding directiechauffeur,
opleiding privéchauffeur,
privechauffeur,
taxichauffeur,
taxipas
zondag 12 januari 2014
Het vak directiechauffeur evolueert...
Evolutie binnen het vak directiechauffeur
"Paul, is er nou veel veranderd binnen het vak directiechauffeur?" Dit is een veel gestelde vraag aan mij als directeur en oprichter van BRUSECO. Nu moet ik bekennen dat ik, wat de toekomst betreft, geen glazen bol heb. Maar met bijna 24 jaar ervaring binnen dit specifieke vakgebied kan ik wel enkele belangrijke trends zien. Als opleider spelen we graag in op deze trends. Sterker nog: BRUSECO ontwikkelt speciale opleidingen voor directiechauffeurs en loopt daarmee ver voor in de markt, om zo aan de specifieke vraag van opdrachtgevers te kunnen voldoen. Bij een professionele opleider snijdt het mes aan twee kanten. De VIP vaart er wel bij en de directiechauffeur heeft de baan van zijn leven. Het is daarom goed te weten welke trends er spelen en wat er te verwachten is in de toekomst. Verder dan 5 jaar vooruit kijken kan tegenwoordig niet meer. Dus ik beperk me hiertoe.
Meerdere opdrachtgevers tijdens loopbaan
Waar vroeger de directiechauffeur voor één vaste opdrachtgever werkte (vaak levenslang), zien we nu de directiechauffeur vaker wisselen van VIP. Want ook de houdbaarheid van de VIP is sterk ingekort. Huidige leiders zitten niet meer levenslang op hun werkplek. Die staan onder grote druk om ieder jaar weer te presteren. En als ze die prestatie niet waarmaken, ruimen ze al snel het veld onder druk van de aandeelhouders.
Dit brengt met zich mee dat de VIP vaker van directiechauffeur wisselt. Daarom moet hij wel de garantie hebben dat de directiechauffeur integer en professioneel is. De directiechauffeur moet zich dus uitstekend kunnen presenteren en profileren en heeft netwerk nodig. Want zonder netwerk kom je niet binnen bij de VIP.
Daarnaast moet de directiechauffeur onafhankelijk getoetst zijn, wat zijn vakbekwaamheid aantoont. Zonder certificaat, geen baan meer. Dat is ook een belangrijke verandering. Dus: Een professionele en onafhankelijk certificering is noodzakelijk (diploma is nodig). Dat is ook een nieuwe trend.
Op dit moment zijn slechts 1.400 directiechauffeurs in Nederland officieel gecertificeerd. En er vindt een uitstroom plaats van oudere directiechauffeurs de komende jaren. Daar liggen kansen voor de directiechauffeur met een erkend certificaat.
Integriteitstoetsing noodzakelijk (altijd betrouwbaar zijn en blijven)
Naast deze toename van flexibiliteit en onafhankelijke professionaliteit, vraagt de VIP ook steeds meer om een garantie van integriteit. De kloof tussen arm en rijk wordt stap voor stap groter, de marktomstandigheden zetten bepaalde beroepsgroepen onder druk en dit veroorzaakt stress. Er worden niet alleen hogere integriteitseisen aan de VIP gesteld, maar ook aan de mensen om hem heen. De directiechauffeur dient hierop te worden voorbereid. Is de directiechauffeur niet integer gebleken dan komt deze niet meer aan de slag. De netwerken informeren elkaar sneller. Waar vroeger directiechauffeurs die een ernstige integriteitsfout hadden gemaakt redelijk makkelijk weer een nieuwe opdrachtgever vonden, is dit met de intrede van het DEKRA Register niet meer mogelijk. De directiechauffeur wordt namelijk uit het DEKRA Register geschrapt, zodra hij iets op zijn kerfstok heeft. Hij dient tegelijkertijd zijn pas en pin weer in te leveren en mag zich niet meer gecertificeerd directiechauffeur noemen. Overigens kan dit alleen bij DEKRA en niet bij het CCV. Bij deze laatste instelling kan iedereen ingeschreven blijven staan. Ook al beschikt u niet over een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG).
Langere reizen, effectiever reizen
Verder maakt de autoindustrie ook een geweldige ontwikkeling door. De werkplek van de directiechauffeur is veel comfortabeler geworden en de werkplek voor de VIP op de achterbank is hemels. Dit betekent dat de reisafstanden steeds groter worden en de werkplek van de directiechauffeur flink is uitgebreid. Van Parijs tot Frankfurt, Berlijn en Brussel wordt met gemak door de chauffeur gereden. De technologische onwikkelingen op het terrein van communicatie nemen ook een spurt. Dat vergroot de reikwijdte waarbinnen de VIP kan werken. Bedrijven gaan samenwerken op internationaal terrein, waardoor er meer zakenreizen komen. De VIP besteedt zijn reistijd met videoconferencing, emails beantwoorden, telefoneren etc. Binnen een straal van 800 kilometer maakt de VIP het liefst gebruik van zijn eigen ´private athmosphere'. Anders gezegd: hij of zij heeft alle spullen bij de hand in de eigen auto en geniet een grote mate van privacy. De directiechauffeur bereidt alles voor, zoals de route, alternatieve routes, eventuele hotelovernachtingen etc. en staat garant voor de veiligheid van de VIP. Een echt team dat vaak onderweg is. Dat vraagt ook om speciale vaardigheden.
Tegelijkertijd is het veel drukker op de weg geworden en neemt het risico op ongelukken toe. Maar ook hierin voorziet de komende tien jaar de techniek. De adaptive cruise control voor vrachtwagens en personenauto's vermindert het risico op een botsing aanzienlijk. Maar voor het comfortabel rijden kunnen we niet op de auto vertrouwen. Hier blijft de chauffeur een belangrijke rol spelen. Het lange afstand rijden wordt echter wel eenvoudiger. Daarom wordt de directiechauffeur voortaan internationaal opgeleid, zodat hij of zij bekend is met de verkeersregels, mentaliteit en gebruiken in onze buurlanden. Dat hoort ook in de vakopleiding thuis.
IEC is klaar voor de toekomst
Het goede nieuws is dat deze trends de basis vormen van de nieuwe opleiding International Executive Chauffeur (IEC). Deze intensieve vakopleiding is geheel ontwikkeld door BRUSECO, DEKRA en haar College van Deskundigen.
Zo rijdt u veel meer meer kilometers tijdens de vakopleiding dan voorheen in de klassieke CCV-D opleiding, omdat u niet alleen in Nederland, maar ook in Duitsland en België traint. U volgt 16 aanvullende lesuren en blijft online verbonden met de lesstof via de online BRUSECO Academy. U raakt niet meer uitgeleerd want de lesstof wordt steeds weer geactualiseerd. Daarnaast is de opzet van het examen 100% praktijkgericht waarbij naar alle aspecten van het beroep directiechauffeur wordt gekeken.
Samen met DEKRA worden in diverse landen praktijkexamens afgenomen, zodat objectief en onafhankelijk wordt vastgesteld of u aan alle toetsingscriteria voldoet. Is dit het geval? Dan wordt u opgenomen in het internationale DEKRA Register voor een periode van drie jaar. Iedere drie jaar dient u uw integriteit en vakbekwaamheid aan te tonen.
BRUSECO is klaar voor de toekomst. En dat zijn de kandidaten ook. Want de trend is dat niets hetzelfde blijft. Dat biedt kansen voor enthousiaste kandidaten die het vak van directiechauffeur tot in de puntjes willen beheersen.
Zou dat de reden zijn dat de informatiemiddagen van BRUSECO in Zeist zo goed worden bezocht? Dat is ook een trend :-) .Wees hartelijk welkom en kom luisteren naar de kansen en mogelijkheden van dit prachtige vak. Via www.bruseco.nl kunt u zich hiervoor opgeven. U bent van harte welkom!
Paul Brussaard
www.bruseco.nl
N.B. BRUSECO is ook actief op facebook. Zoek BRUSECO op bij Facebook en "like" de pagina. U wordt dan op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen van dit prachtige vak.
"Paul, is er nou veel veranderd binnen het vak directiechauffeur?" Dit is een veel gestelde vraag aan mij als directeur en oprichter van BRUSECO. Nu moet ik bekennen dat ik, wat de toekomst betreft, geen glazen bol heb. Maar met bijna 24 jaar ervaring binnen dit specifieke vakgebied kan ik wel enkele belangrijke trends zien. Als opleider spelen we graag in op deze trends. Sterker nog: BRUSECO ontwikkelt speciale opleidingen voor directiechauffeurs en loopt daarmee ver voor in de markt, om zo aan de specifieke vraag van opdrachtgevers te kunnen voldoen. Bij een professionele opleider snijdt het mes aan twee kanten. De VIP vaart er wel bij en de directiechauffeur heeft de baan van zijn leven. Het is daarom goed te weten welke trends er spelen en wat er te verwachten is in de toekomst. Verder dan 5 jaar vooruit kijken kan tegenwoordig niet meer. Dus ik beperk me hiertoe.
Meerdere opdrachtgevers tijdens loopbaan
Waar vroeger de directiechauffeur voor één vaste opdrachtgever werkte (vaak levenslang), zien we nu de directiechauffeur vaker wisselen van VIP. Want ook de houdbaarheid van de VIP is sterk ingekort. Huidige leiders zitten niet meer levenslang op hun werkplek. Die staan onder grote druk om ieder jaar weer te presteren. En als ze die prestatie niet waarmaken, ruimen ze al snel het veld onder druk van de aandeelhouders.
Dit brengt met zich mee dat de VIP vaker van directiechauffeur wisselt. Daarom moet hij wel de garantie hebben dat de directiechauffeur integer en professioneel is. De directiechauffeur moet zich dus uitstekend kunnen presenteren en profileren en heeft netwerk nodig. Want zonder netwerk kom je niet binnen bij de VIP.
Daarnaast moet de directiechauffeur onafhankelijk getoetst zijn, wat zijn vakbekwaamheid aantoont. Zonder certificaat, geen baan meer. Dat is ook een belangrijke verandering. Dus: Een professionele en onafhankelijk certificering is noodzakelijk (diploma is nodig). Dat is ook een nieuwe trend.
Op dit moment zijn slechts 1.400 directiechauffeurs in Nederland officieel gecertificeerd. En er vindt een uitstroom plaats van oudere directiechauffeurs de komende jaren. Daar liggen kansen voor de directiechauffeur met een erkend certificaat.
Integriteitstoetsing noodzakelijk (altijd betrouwbaar zijn en blijven)
Naast deze toename van flexibiliteit en onafhankelijke professionaliteit, vraagt de VIP ook steeds meer om een garantie van integriteit. De kloof tussen arm en rijk wordt stap voor stap groter, de marktomstandigheden zetten bepaalde beroepsgroepen onder druk en dit veroorzaakt stress. Er worden niet alleen hogere integriteitseisen aan de VIP gesteld, maar ook aan de mensen om hem heen. De directiechauffeur dient hierop te worden voorbereid. Is de directiechauffeur niet integer gebleken dan komt deze niet meer aan de slag. De netwerken informeren elkaar sneller. Waar vroeger directiechauffeurs die een ernstige integriteitsfout hadden gemaakt redelijk makkelijk weer een nieuwe opdrachtgever vonden, is dit met de intrede van het DEKRA Register niet meer mogelijk. De directiechauffeur wordt namelijk uit het DEKRA Register geschrapt, zodra hij iets op zijn kerfstok heeft. Hij dient tegelijkertijd zijn pas en pin weer in te leveren en mag zich niet meer gecertificeerd directiechauffeur noemen. Overigens kan dit alleen bij DEKRA en niet bij het CCV. Bij deze laatste instelling kan iedereen ingeschreven blijven staan. Ook al beschikt u niet over een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG).
Langere reizen, effectiever reizen
Verder maakt de autoindustrie ook een geweldige ontwikkeling door. De werkplek van de directiechauffeur is veel comfortabeler geworden en de werkplek voor de VIP op de achterbank is hemels. Dit betekent dat de reisafstanden steeds groter worden en de werkplek van de directiechauffeur flink is uitgebreid. Van Parijs tot Frankfurt, Berlijn en Brussel wordt met gemak door de chauffeur gereden. De technologische onwikkelingen op het terrein van communicatie nemen ook een spurt. Dat vergroot de reikwijdte waarbinnen de VIP kan werken. Bedrijven gaan samenwerken op internationaal terrein, waardoor er meer zakenreizen komen. De VIP besteedt zijn reistijd met videoconferencing, emails beantwoorden, telefoneren etc. Binnen een straal van 800 kilometer maakt de VIP het liefst gebruik van zijn eigen ´private athmosphere'. Anders gezegd: hij of zij heeft alle spullen bij de hand in de eigen auto en geniet een grote mate van privacy. De directiechauffeur bereidt alles voor, zoals de route, alternatieve routes, eventuele hotelovernachtingen etc. en staat garant voor de veiligheid van de VIP. Een echt team dat vaak onderweg is. Dat vraagt ook om speciale vaardigheden.
Tegelijkertijd is het veel drukker op de weg geworden en neemt het risico op ongelukken toe. Maar ook hierin voorziet de komende tien jaar de techniek. De adaptive cruise control voor vrachtwagens en personenauto's vermindert het risico op een botsing aanzienlijk. Maar voor het comfortabel rijden kunnen we niet op de auto vertrouwen. Hier blijft de chauffeur een belangrijke rol spelen. Het lange afstand rijden wordt echter wel eenvoudiger. Daarom wordt de directiechauffeur voortaan internationaal opgeleid, zodat hij of zij bekend is met de verkeersregels, mentaliteit en gebruiken in onze buurlanden. Dat hoort ook in de vakopleiding thuis.
IEC is klaar voor de toekomst
Het goede nieuws is dat deze trends de basis vormen van de nieuwe opleiding International Executive Chauffeur (IEC). Deze intensieve vakopleiding is geheel ontwikkeld door BRUSECO, DEKRA en haar College van Deskundigen.
Zo rijdt u veel meer meer kilometers tijdens de vakopleiding dan voorheen in de klassieke CCV-D opleiding, omdat u niet alleen in Nederland, maar ook in Duitsland en België traint. U volgt 16 aanvullende lesuren en blijft online verbonden met de lesstof via de online BRUSECO Academy. U raakt niet meer uitgeleerd want de lesstof wordt steeds weer geactualiseerd. Daarnaast is de opzet van het examen 100% praktijkgericht waarbij naar alle aspecten van het beroep directiechauffeur wordt gekeken.
Samen met DEKRA worden in diverse landen praktijkexamens afgenomen, zodat objectief en onafhankelijk wordt vastgesteld of u aan alle toetsingscriteria voldoet. Is dit het geval? Dan wordt u opgenomen in het internationale DEKRA Register voor een periode van drie jaar. Iedere drie jaar dient u uw integriteit en vakbekwaamheid aan te tonen.
BRUSECO is klaar voor de toekomst. En dat zijn de kandidaten ook. Want de trend is dat niets hetzelfde blijft. Dat biedt kansen voor enthousiaste kandidaten die het vak van directiechauffeur tot in de puntjes willen beheersen.
Zou dat de reden zijn dat de informatiemiddagen van BRUSECO in Zeist zo goed worden bezocht? Dat is ook een trend :-) .Wees hartelijk welkom en kom luisteren naar de kansen en mogelijkheden van dit prachtige vak. Via www.bruseco.nl kunt u zich hiervoor opgeven. U bent van harte welkom!
Paul Brussaard
www.bruseco.nl
N.B. BRUSECO is ook actief op facebook. Zoek BRUSECO op bij Facebook en "like" de pagina. U wordt dan op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen van dit prachtige vak.
Labels:
applicatiedagen ccvd,
audi,
Bruseco,
bruseco. ccvd1,
brussaard,
ccv-d applicatiedagen.,
CCV-D1,
ccv-d1 herhalingsdagen,
ccvd2,
dekra,
directiechauffeur,
opleiding chauffeur,
opleiding directiechauffeur,
opleiding privéchauffeur,
privechauffeur,
taxichauffeur,
taxipas
vrijdag 2 augustus 2013
DEKRA gecertificeerd, wat betekent dat?
Vertrouwen, discretie, kundigheid en professionaliteit in combinatie met een excellente beroepshouding zijn sleutelbegrippen binnen het vakgebied van de directiechauffeur. De directiechauffeur draagt een enorme verantwoordelijkheid. Hierbij gaat het niet alleen om vlot, veilig en comfortabel autorijden, maar ook om discretie, vertrouwen en een optimale serviceverlening. Die verantwoordelijkheid begint bij de directiechauffeur zelf en bij zijn kennis en vaardigheden. Dat wordt nu onafhankelijk getoetst in diverse Europes landen door het wereldwijde actieve certificeringsinstituut DEKRA. Nu ook in Nederland.
Wellicht kent u DEKRA nog niet? Wereldwijd werken meer dan 28.000 mensen bij dit certificeringsinstituut. In Nederland is KEMA KEUR één van de bekendste certificatiemerken van DEKRA.
In Nederland is, naar mening van BRUSECO, het CCV-D programma op aantal aspecten niet afgestemd op de huidige eisen in de markt. Inmiddels weten we dat een directiechauffeur meer is dan iemand die technisch goed kan autorijden. Het vak vráágt om veel meer. Op veel aspecten wordt niet getoetst, terwijl andere aspecten een te grote wegingsfactor hebben. Wij missen de ontwikkeling in de huidige toetsing door het CCV. Dat is van oudsher zo gegroeid.
Daar hoort, zo vinden wij, een aanvullende opleiding bij met een hoogwaardig ontwikkeld examen bij. Het vak moet mee met de eisen van de huidige tijd. De strenge eisen moeten permanent worden getoetst. Het DEKRA certificaat vormt dan direct een waardevolle aanvulling op het CCV D programma voor de professionele directiechauffeur.
Sinds 2012 bestaat in Nederland het "DEKRA D1 certificaat" voor directiechauffeurs, naar voorbeeld van Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en België (sinds 2009). Recent is de vakopleiding ook in Parijs gestart. Iedere professionele directiechauffeur kan hieraan deelnemen. In het buitenland omvat de opleiding 6 opleidingsdagen. In Nederland vormt het CCV D programma de basis. Het theoriedeel wordt geheel via online e-learning aangeboden.
Directiechauffeur die DEKRA gecertificeerd zijn kunnen aantonen dat zij over de vereiste competenties beschikken en deze ook actueel houden. Bij DEKRA is daar internationaal bezien, uitgebreid over nagedacht. Goed doordachte toetsmatrijzen voldoen aan de eisen van de opdrachtgevers (multinationals, internationale organisaties, ondernemingen, overheden, ambassades). Daar ziet een onafhankelijk College van Deskundigen op toe.
Het praktijkexamen past geheel in dit beeld. Geen multiple Choice vragen over voorrang en wegenkennis, maar een praktijkgericht examen, waarin echter ook de theorie rondom het vak wordt getoetst. "Probleemoplossend denkvermogen" wordt aan de hand van examencases besproken en getoetst.
Op basis van punten per competentie en per onderdeel wordt exact bepaald op welk examenonderdeel de kandidaat voldoendes heeft gescoord. Hierdoor weet de directiechauffeur (en zijn trainer) exact op welke punten extra getraind kan worden. Er is een duidelijke beoordeling per competentie. Die aandachtspunten worden meegenomen in de herhalingsdagen.
De DEKRA controleert de directiechauffeur permanent. De geslaagde directiechauffeur tekent persoonlijk een overeenkomst met DEKRA. Hierin verklaart hij of zij wijzigingen in de VOG (Justitieel verleden) direct te melden. Er geldt een meldingsplicht, ondertekend door de kandidaat, waar iedere drie jaar op wordt getoetst.
Mocht de directiechauffeur zich niet hieraan houden, dan wordt deze levenslang uit het DEKRA Register geschrapt. Hierdoor kan deze niet meer op kwetsbare posities terechtkomen.
De directiechauffeur moet permanent geschoold worden en voldoen strenge eisen om in het DEKRA Register opgenomen te worden (en te blijven):
1. De directiechauffeur beschikt over zes competenties die getoetst zijn tijdens het praktijkexamen van twee uur en houdt deze kennis bij via verplichte Masterclasses (elk jaar 8 uur opleiding),
Mocht de directiechauffeur zich niet hieraan houden, dan wordt deze levenslang uit het DEKRA Register geschrapt. Hierdoor kan deze niet meer op kwetsbare posities terechtkomen.
De directiechauffeur moet permanent geschoold worden en voldoen strenge eisen om in het DEKRA Register opgenomen te worden (en te blijven):
1. De directiechauffeur beschikt over zes competenties die getoetst zijn tijdens het praktijkexamen van twee uur en houdt deze kennis bij via verplichte Masterclasses (elk jaar 8 uur opleiding),
2. De
directiechauffeur beschikt over actuele kennis en vermogen om (internationale)
ritten goed voor te bereiden en is in staat in iedere situatie zelfstandig,
professioneel en discreet op te treden.
Dit wordt getoetst aan de hand van praktijkcasussen tijdens het mondeling
examen,
3. De directiechauffeur beschikt over een actuele Verklaring Omtrent Gedrag, wat betekent dat hij of zij geen strafbare feiten heeft gepleegd. DEKRA ziet hierop toe doordat voor de directiechauffeur een meldingsplicht geldt, mocht hij contact hebben gehad met politie of justitie,
4. De directiechauffeur beschikt over een uitstekende gezondheid, doordat hij een actuele geneeskundige verklaring heeft overlegd. Dit wordt iedere drie jaar getoetst.
De directiechauffeur krijgt bij opname in dit DEKRA Register een pas waarop zijn of haar pasfoto, naam en de termijn waarvoor het certificaat geldig is, staan vermeld. Dit register is door werkgevers te raadplegen.
In Duitsland, Nederland, België, Frankrijk, Oostenrijk en Zwitserland wordt door BRUSECO, in samenwerking met grote nationale partners, kandidaten opgeleid voor hetzelfde DEKRA D1 examen. Dit aantal landen zal in de toekomst nog verder stijgen als Europese standaard.
Nederland is met het DEKRA certificaat een belangrijk personencertificaat rijker.
Het CCV-D certificaat biedt werkgevers en directiechauffeurs al veel voordeel; met de certificering door DEKRA wordt nu een uitgebreider alternatief geboden. Dat is goed voor het vak en last but not least van groot belang voor de veeleisende opdrachtgever. Die heeft een betrouwbare, gezonde en actueel opgeleide directiechauffeur tot zijn beschikking. Zoals het ook moet zijn, is onze visie.
Paul Brussaard BBA
BRUSECO GmbH is ISO 9001 2008 gecertificeerd en is marktleider in alle Duitstalige landen als opleider voor onafhankelijk gecertificeerde directiechauffeurs. In Nederland is zij onder de naam BRUSECO B.V. actief (sinds 2001) en marktleider in de onafhankelijk getoetste CCV D en DEKRA erkende vakopleidingen voor directiechauffeurs.
3. De directiechauffeur beschikt over een actuele Verklaring Omtrent Gedrag, wat betekent dat hij of zij geen strafbare feiten heeft gepleegd. DEKRA ziet hierop toe doordat voor de directiechauffeur een meldingsplicht geldt, mocht hij contact hebben gehad met politie of justitie,
4. De directiechauffeur beschikt over een uitstekende gezondheid, doordat hij een actuele geneeskundige verklaring heeft overlegd. Dit wordt iedere drie jaar getoetst.
De directiechauffeur krijgt bij opname in dit DEKRA Register een pas waarop zijn of haar pasfoto, naam en de termijn waarvoor het certificaat geldig is, staan vermeld. Dit register is door werkgevers te raadplegen.
In Duitsland, Nederland, België, Frankrijk, Oostenrijk en Zwitserland wordt door BRUSECO, in samenwerking met grote nationale partners, kandidaten opgeleid voor hetzelfde DEKRA D1 examen. Dit aantal landen zal in de toekomst nog verder stijgen als Europese standaard.
Nederland is met het DEKRA certificaat een belangrijk personencertificaat rijker.
Het CCV-D certificaat biedt werkgevers en directiechauffeurs al veel voordeel; met de certificering door DEKRA wordt nu een uitgebreider alternatief geboden. Dat is goed voor het vak en last but not least van groot belang voor de veeleisende opdrachtgever. Die heeft een betrouwbare, gezonde en actueel opgeleide directiechauffeur tot zijn beschikking. Zoals het ook moet zijn, is onze visie.
Paul Brussaard BBA
BRUSECO GmbH is ISO 9001 2008 gecertificeerd en is marktleider in alle Duitstalige landen als opleider voor onafhankelijk gecertificeerde directiechauffeurs. In Nederland is zij onder de naam BRUSECO B.V. actief (sinds 2001) en marktleider in de onafhankelijk getoetste CCV D en DEKRA erkende vakopleidingen voor directiechauffeurs.
Labels:
applicatiedagen ccvd,
audi,
Bruseco,
bruseco. ccvd1,
brussaard,
ccv-d applicatiedagen.,
CCV-D1,
ccv-d1 herhalingsdagen,
ccvd2,
dekra,
directiechauffeur,
opleiding chauffeur,
opleiding directiechauffeur,
opleiding privéchauffeur,
privechauffeur,
taxichauffeur,
taxipas
donderdag 30 mei 2013
Tekort aan gekwalificeerde directiechauffeurs dreigt…
In de transportbranche is het al onderzocht en geconstateerd: zodra de economie aantrekt ontstaat er een tekort aan vakbekwaam personeel in de logistieke branche. Niet alleen in Nederland, maar ook in België. Deze redenering zou ook wel eens op kunnen gaan voor de directiechauffeurs in Nederland en België.
Paul Brussaard, directeur bij de Brussaard Company Group BV, eigenaar van Brussaard Chauffeursdiensten BV en Bruseco BV: "We zien in de markt van de directiechauffeurs een enorme vergrijzing optreden. Voorheen was de baan als directiechauffeur een baan voor het leven. Die 60 plussers gaan de komende periode met pensioen of met de VUT. Een aantal directiechauffeurs wordt direct vervangen door directiechauffeurs in vaste dienst, maar het grootste aandeel wordt nu tijdelijk vervangen door flexibel inzetbare gecertificeerde directiechauffeurs. Die trend zien wij bij onze intermediair Brussaard Chauffeursdiensten BV. Bedrijven willen een directiechauffeur graag in vaste dienst, vanwege het discretievraagstuk. Ze willen de chauffeur aan zich binden omdat het hier om een vertrouwensfunctie gaat. Zodra dit economisch gezien lukt, worden de flexibel inzetbare directiechauffeurs in vaste dienst genomen", aldus de analyse van Brussaard, recruiter van gecertificeerde directiechauffeurs sinds 1990.
De vraag naar gecertificeerde directiechauffeurs is weer aan het toenemen, nadat vanaf 2008 de markt met maar liefst 40% is afgenomen. “Dat zijn vooral de incidentele chauffeurs op afroep, die in die daling zitten. De echte topvrouw of topman kan nog steeds niet zonder zijn of haar vaste directiechauffeur. De bodem is bereikt in 2012. Het eerste kwartaal van 2013 zien we hierin een positieve trendbreuk. Die moet zich nog wel doorzetten.”
Het grote verschil met 2008 is echter dat anno 2013 alleen nog gekwalificeerde directiechauffeurs worden gevraagd die in het bezit zijn van het onafhankelijk erkende CCV-D of DEKRA certificaat. In 2008 kon iedereen met een B rijbewijs achter het stuur van de VIP plaatsnemen. Dat wordt vandaag de dag niet meer geaccepteerd. Daar liggen kansen voor gekwalificeerd personeel. Dit is een “fait accompli”, oftewel een onomkeerbaar gegeven.
Naar schatting zijn ongeveer 4.000 directiechauffeurs actief in Nederland. Hiervan zijn inmiddels ruim 1.800 gecertificeerd. Hiervan is 20% inmiddels weer actief in een andere werkomgeving of beschikt niet meer over een geldig certificaat. We verwachten door de vergrijzing de komende vijf jaar circa 2.200 nieuwe vacatures in een markt, waar op dit moment 100 directiechauffeurs met certificaat beschikbaar zijn, aldus Paul Brussaard, eigenaar Bruseco; marktleider in erkende opleider van directiechauffeurs in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Zwitserland en België.
Geen ervaring
“Een nieuwe instroom van circa 250 mensen per jaar is dan te weinig. Bovendien zijn deze directiechauffeurs relatief onervaren. De huidige gecertificeerde directiechauffeurs moeten de komende jaren meer werkervaring opdoen en hun vaardigheden op peil houden, om in aanmerking te komen voor de vaste functies van directiechauffeur bij multinationals, overheden en (internationale) advieskantoren. Dat zien we in onze werving- en selectieprocedures terug”, aldus Brussaard.
Dit tekort aan directiechauffeurs zal in 2012 en 2013 nog meevallen. Dat kan echter snel omslaan. Zodra de economie zich herstelt en flink doorzet neemt de behoefte aan gekwalificeerde directiechauffeurs fors toe. Opgeschoonde en vitale bedrijven breiden in de top weer uit en de vraag naar hoogwaardige directiechauffeurs neemt toe. Eerst op flexibele basis en dan toch weer in vaste dienst.
Bron: Brussaard Company Group BV
donderdag 28 februari 2013
Een vak apart...
Kunt u het mij eens uitleggen? Is directiechauffeur een vak apart?
Ja, en het vak wordt nog steeds onderschat. Niet alleen door de CEO, Raad van Bestuur of topsecretaresse. Ook door de nieuwkomers in de markt die de directiechauffeurs aanbieden. Of zoals laatst door een cliënt van mij: inmiddels internationaal topondernemer: "Chauffeur is toch de laagste functie in dit bedrijf", riep hij tegen mij. "Daarop heb ik hem enigszins geprikkeld toegesproken: "Maar de informatie ligt intussen wel op straat", siste ik hem toe. "En we zijn nu op zoek naar de zoveelste chauffeur. Omdat dit vak achteloos wordt onderschat....", legde ik hem uit. "De tijden zijn veranderd. Denk er maar eens over na!" riep ik tot slot.
Het heeft even geduurd. Hele lange mails, enkele gesprekken en een bewuste ruzie verder is de knop omgegaan. Nu gaat er toch permanent een professional achter het stuur. De directiechauffeur heeft nu een functieprofiel, valt in de juiste salarisschaal, is perfect geschoold en speelt uitstekend zijn rol binnen het team. Het loopt weer lekker. Deze zaak is nu goed georganiseerd. En de veiligheidsrisico's zijn weer in grip. Geen informatie meer op straat. Zowel op het terrein van de persoonlijke bewaking van mijnheer, als ook wat de geheimhouding betreft is alles verbeterd.En raad eens wat? De VIP is veel productiever omdat hij zich nergens meer mee hoeft te bemoeien. Ieder zijn vak. Rust in de vent, is rust in de tent. Achter het stuur zit nu een CCV D gecertificeerde directiechauffeur met een DEKRA D1 upgrade, behaald bij BRUSECO, achter het stuur. Omdat mijnheer ook veel in het buitenland rijdt...
Het beeld van de directiechauffeur in het hoofd van de vip is in bovenstaand geval inmiddels bijgesteld. Er werd voorheen niet over nagedacht, "omdat het als laagste functie van het bedrijf werd beschouwd". Over het feit dat de directiechauffeur alles hoort, ziet en weet, altijd alert dient te zijn, altijd klaar staat, optimaal fit te zijn of haar werk dient te doen...dat werd pas helder bij de inventarisatie. Weer even met een andere bril kijken naar de rol die de directiechauffeur speelt. Dat laat in veel gevallen direct een upgrade zien met dito eisen. Daar hoort een excellente opleider bij.
De vip ziet zijn directiechauffeur vaker dan zijn eigen levenspartner....en hij of zij is 'afhankelijk' van zijn vakmanschap. Een directiechauffeur mag en kan zich geen fouten permitteren. Dat heeft vaak grote consequenties.
Waarom was dit beeld voordien niet helder? "Omdat er nog nooit een directiechauffeur in beeld is geweest die dit beeld positief heeft veranderd! " En hier spreekt het bekende gezegde: Give them peanuts, you will get monkeys. Zolang de directiechauffeur als laagste rang wordt gezien en de directiechauffeur zich hiernaar gedraagt, blijft het risico bestaan dat u nooit meerwaarde kunt bieden. U doet uzelf en uw vip hiermee ernstig tekort. U wordt naar rato betaald.
Alles heeft zijn waarde, u ook:
Ik ben vaak betrokken bij adviezen over salariëringen in mijn werving- en selectietrajecten voor organisatie en beursgenoteerde ondernemingen. En dan hoor is vaak het volgende: "Mijnheer Brussaard, kunt u ons vertellen wat een directiechauffeur nu moet verdienen? " Tja en dan begin ik met het bovenstaande verhaal. Bij Bruseco wordt namelijk de nieuwe directiechauffeur opgeleid en getraind. Dat is even anders...
Dan kan ik putten uit verschillende branches en diverse functieprofielen. Met een start van € 40.000 bruto per jaar, oplopend tot € 80.000 per jaar wordt de huidige directiechauffeur voldoende, maar niet overmatig betaald voor zijn vakmanschap Nu werken wij vooral voor beursgenoteerde bedrijven, pensioenfondsen, multinationals... bij een privé opdrachtgever gelden weer andere wetten.
En hier spreken we niet over de standaardchauffeur die standaard in zijn auto blijft zitten, zich als een aap op de apenrots gedraagt t.o.v. andere directiechauffeurs, de auto van zijn vip claimt als zijn eigen auto, zichzelf vriend noemt van de vip en als eerste bij het buffet is....en zichzelf als een vip gedraagt... Nee! Hier praten we over de nieuwe generatie directiechauffeurs met meerdere specialisaties, zoals security awareness, incidentmanagement, levensreddende handelingen, etiquette en presentatie, kennis van de internationale wegenverkeerswetgeving, etc. Met een duidelijke visie en meerwaarde voor de Raad van Bestuur en het secretariaat, waarmee hij intensief samenwerkt. Als verlengstuk van BRUSECO.
De vip blij, het secretariaat blij en de directiechauffeur blij!
Leegloop komt nu op gang
De komende jaren vertrekken ieder jaar circa 325 directiechauffeurs per jaar uit hun functie. Circa 10 % wordt niet vervangen in verband met reorganisaties. Zij gaan met pensioen. Veel van deze directiechauffeurs zijn nooit opgeleid. Die hebben de skills van de huidige directiechauffeur (deels) niet. De goede daargelaten. Daarmee nemen we afscheid van deze generatie directiechauffeurs met dito verstokte opleiders. Er is dus ruimte voor circa 280 nieuwe generatie directiechauffeurs...
De functie-eisen zijn naar boven toe bijgesteld. Ook omdat er gewoonweg geen informatie op straat mag liggen. De Board ziet in dat de huidige directiechauffeur meerwaarde biedt, tijdswinst oplevert en uiterst professioneel omgaat met zijn taak. Het is nu zaak om de afdeling Procurement (inkoop) goed voor te lichten door niet alleen naar de prijs te kijken (gericht op het oude denken), maar ook naar de afbreukrisico's die een slechte directiechauffeur met zich meebrengt.
De keuze voor de nieuwe directiechauffeur is bij uitstek de zaak van de Board of de HRM functionaris. Omdat er zoveel mee samenhangt.
Het is de tijd én er is ruimte voor de nieuwe generatie directiechauffeurs.
BRUSECO leidt op jaarbasis in Nederland maximaal 200 directiechauffeurs op die voldoen aan die nieuwe generatie eisen. Met dito garanties voor de werkgever. Hoort u daar ook bij?
Paul Brussaard BBA
Recruiter
Directeur BRUSECO
N.B. Kijk hier voor vacactures voor de nieuwe generatie directiechauffeurs: www.bruseco.nl
donderdag 27 september 2012
Voor de beste directiechauffeur is altijd plaats...
Hoeveel mensen hebben in Nederland een rijbewijs? Heeft u enig idee? Zijn dit er 3 miljoen of 4 miljoen? Het zou zo maar kunnen. Maar de vraag is: wat onderscheidt u als directiechauffeur van die bestuurders met een B rijbewijs? Of wat voor eisen stelt als VIP aan uw directiechauffeur?
De directiechauffeur heeft enorme verantwoordelijkheden. Naast zijn gastheerschap dient hij over een zeer representatieve uitstraling te beschikken, uitstekend en veilig auto te kunnen rijden en een professionele beroepshouding te bezigen. Vooral discretie en een serviceverlenende instelling horen hierbij. Waar vindt u die directiechauffeur?
Er wordt meer van de directiechauffeur gevraagd dan een beveiligingsbeambte. Maar weinig medewerkers van grote multinationals zitten zo dicht op de topman of topvrouw.
Alle opleiders in Nederland ten spijt: geen enkele opleiding voldoet aan die opleidingsvoorwaarden zodat de directiechauffeur op de juiste wijze wordt getraind..voor het vak...en voor die beroepshouding. Er wordt slechts gekeken of u kunt autorijden en of u de deur netjes openhoudt. Toch vraagt het vak om veel meer.
Samen met DEKRA is een College van Deskundigen geformeerd, welke toezicht houdt op de nieuwe opleiding International Executive Chauffeur van BRUSECO. En dit is de eerste opleiding in Nederland met een onafhankelijke internationale erkenning, die wel voldoet aan alle aspecten en eisen die samenhangen met de mens achter de directiechauffeur. Het is de eerste opleiding met internationale landenkennis (want het werk van de directiechauffeur houdt niet bij de grens op) en die rekening houdt met de psychologische aspecten van het vak directiechauffeur. Daarnaast vormen de Masterclasses zoals VIP te Water, Levensreddende handelingen, Incidentmanagement, Etiquette, Security Awareness, ook tot deze opleidingsmodules (in de vorm van herhalingsdagen). Een veel completer pakket aan specialisaties dus.
Dit College van Deskundigen bestaan uit eindgebruikers, directiechauffeurs en vakspecalisten (werving- en selectie, etiquette en protocol). Het certificaat wordt wereldwijd erkend! Kent u DEKRA. Ik schat in van wel...
De directiechauffeur heeft enorme verantwoordelijkheden. Naast zijn gastheerschap dient hij over een zeer representatieve uitstraling te beschikken, uitstekend en veilig auto te kunnen rijden en een professionele beroepshouding te bezigen. Vooral discretie en een serviceverlenende instelling horen hierbij. Waar vindt u die directiechauffeur?
Er wordt meer van de directiechauffeur gevraagd dan een beveiligingsbeambte. Maar weinig medewerkers van grote multinationals zitten zo dicht op de topman of topvrouw.
Alle opleiders in Nederland ten spijt: geen enkele opleiding voldoet aan die opleidingsvoorwaarden zodat de directiechauffeur op de juiste wijze wordt getraind..voor het vak...en voor die beroepshouding. Er wordt slechts gekeken of u kunt autorijden en of u de deur netjes openhoudt. Toch vraagt het vak om veel meer.
Samen met DEKRA is een College van Deskundigen geformeerd, welke toezicht houdt op de nieuwe opleiding International Executive Chauffeur van BRUSECO. En dit is de eerste opleiding in Nederland met een onafhankelijke internationale erkenning, die wel voldoet aan alle aspecten en eisen die samenhangen met de mens achter de directiechauffeur. Het is de eerste opleiding met internationale landenkennis (want het werk van de directiechauffeur houdt niet bij de grens op) en die rekening houdt met de psychologische aspecten van het vak directiechauffeur. Daarnaast vormen de Masterclasses zoals VIP te Water, Levensreddende handelingen, Incidentmanagement, Etiquette, Security Awareness, ook tot deze opleidingsmodules (in de vorm van herhalingsdagen). Een veel completer pakket aan specialisaties dus.
Dit College van Deskundigen bestaan uit eindgebruikers, directiechauffeurs en vakspecalisten (werving- en selectie, etiquette en protocol). Het certificaat wordt wereldwijd erkend! Kent u DEKRA. Ik schat in van wel...
De opleiding ´International Executive Chauffeur´ wordt
geëxamineerd door DEKRA, een van de meest toonaangevende expertorganisaties ter
wereld, met ruim 27.000 medewerkers. Alle test-, inspectie, audit- en
certificatieactiviteiten van het voormalige KEMA Quality vormen een integraal
onderdeel van de DEKRA Certification Group. Naast wereldwijd gerelateerde
keurings- en certificatiemerken ten aanzien van veiligheid en conformiteit,
zoals bijvoorbeeld KEMA-KEUR, richten zij zich ook op het certificeren
van specialistische beroepsgroepen in de vorm van persoonscertificatie.
In Duitsland ontvangen de door BRUSECO opgeleide
directiechauffeurs al sinds 2009 een DEKRA certificaat, waarmee een
onafhankelijke toetsing van hun vaardigheden gegarandeerd is.
Directiechauffeurs van overheden en toplimousinebedrijven, maar ook
mensen die van hun passie hun beroep willen maken, ze vinden allemaal de weg
naar de internationale certificeringsorganisatie.
Heeft u het CCV D certificaat? Dan kunt u heel gemakkelijk dit topcertificaat behalen op basis van uw herhalingsdagen. Daarbij hebben we bij BRUSECO meegedacht. Indien u nog niet in het bezit bent van het CCV D certificaat, wees dan van harte welkom.
Van die circa 4 miljoen mensen met een rijbewijs blijven er nu slechts een paar honderd directiechauffeurs over met deze hoogste en meest praktische kwalificatie. Als dat niet uw kansen vergroot...
Paul Brussaard BBA
Abonneren op:
Posts (Atom)