Welkom directiechauffeur!

Het vak directiechauffeur is sinds 125 jaar in ontwikkeling. Met de technische vooruitgang van voertuigen, smart phones en internationale opleidingen is het beroep directiechauffeur sterk in beweging.

BRUSECO ondersteunt u in dit vak in al haar facetten. Van basischauffeur naar top professional, nationaal en internationaal. Of het nu om DEKRA D1, D2, CCV D1 of CCV D2 gaat. BRUSECO is sinds 2014 marktleider in het verzorgen van de vakopleiding directiechauffeur met een onafhankelijk kwaliteitscertificaat. Dit geeft u een voorsprong in de markt.

Blijf voortaan op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen dit vakgebied en stem mee met interessante onderzoeken.

Meldt u aan als -volger- of LIKE ons op Facebook BRUSECO en blijf ook op de hoogte van het vak directiechauffeur. Of meldt u aan voor de nieuwsbrief van BRUSECO via www.bruseco.com.

BRUSECO B.V.


donderdag 11 mei 2017

Elektrisch rijden: Zin, Zen of onzin?

Van alle kanten worden we bestookt met technologische, innovatieve en groene initiatieven. Van de zelfrijdende auto tot aan vraag- en aanbodplatformen van vervoer, van elektrisch rijden tot waterstof aangedreven voertuigen. Maar wat kan jij ermee? De komende periode publiceren we graag meer hierover.

De taxi- directie- privéchauffeurs en aanbieders van limousineservices, touringcars/bussen en speciaal vervoer voor doelgroepen zullen zich goed moeten laten informeren welke opties er zijn en welke strategie het beste past (en kansen biedt).

Tegelijkertijd moet de ondernemer zich afvragen: is dit wat ik wil? De consequenties zijn nogal ingrijpend voor het rendement van de onderneming. En dit is niet direct een positief effect. Hierbij zien we economische conflicten ontstaan. Deze zijn praktisch en bedrijfseconomisch van aard.

De klant wil groen rijden, maar wil niet betalen voor de oplaadtijden en tariefsverhogingen door de hogere afschrijvingen. Lange ritten zijn onpraktisch met elektrische voertuigen. Dit komt door het kleine bereik van de accu. Daarnaast heb je last van lange oplaadtijden. En dan maar hopen dat het laadstation niet bezet is. Tel daar de hogere afschrijvingskosten bij op. En wat krijg je over vier jaar terug voor deze elektrische auto? Het antwoord laat zich raden. Jij betaalt als ondernemer de rekening.

Elektrische auto een hype
Toen ik de radioreclame hoorde van een Frans automerk dat ik “Wel 400 kilometer kon rijden, in één keer”, werd ik mij bewust van deze ongezonde hype. We mogen blij zijn met een actieradius van 400 kilometer? Wie bedenkt dit? De auto-industrie dus. En Elon Musk wordt als een soort goeroe heilig verklaard met waanzin en idiote ideeën die onbetaalbaar zijn. Die revolutie is onwerkelijk. Het zal eerder een evolutie zijn. Ter bescherming van eenieder en ter volmaking van onze idealen: schoner en veiliger meer kunnen reizen.

De auto-industrie is flink opgeleefd door de vele miljoenen subsidies van de overheid en Europese Commissie. Zodra het belastingvoordeel weer verdwijnt, verdwijnt de vraag weer. Dit is inmiddels al aangetoond. De ideeën lijken wel op Groen Links: ze zijn leuk, maar zo onhaalbaar. Alsof de werkelijkheid niet de dagelijkse realiteit is van vele ondernemers die risico’s nemen om te investeren. Het is puur een financiële prikkel geweest. Ondertussen loopt de gehele auto-industrie achter die subsidies aan, voorbereid door een machtige (Europese) lobby van old boys netwerk.

Tesla weer omruilen
Met een lichte glimlach hoor ik regelmatig relaties vertellen dat de elektrische Tesla weer is omgeruild voor een andere benzine/hybride auto. Die nieuwe levenshouding was lastiger uitgepakt dan gedacht. Het wachten, stilvallen, opladen en lange oplaadtijd was toch niet zo handig. Tja, de hype voorbij…Maar ja…imago he! Ik heb toch een voorbeeldfunctie? Dat lijkt dan het enige argument te zijn.

Aanbestedingen
Door aanbestedingen en klanten wordt de markt van het personenvervoer steeds meer gedwongen om te investeren in elektrische voertuigen. Je moet het maar aandurven. Tegelijkertijd moet alles goedkoper. Nou, daar mist enige logica.

Hierdoor zijn twee zaken onmisbaar: schaalgrootte en veel subsidie. Met de schaalgrootte passeert de overheid direct de kleinschalige aanbieder van personenvervoer. Hierdoor blijft de macht liggen bij de grote partijen met veel investeringskapitaal (o.a. Connexxion). De kleine ondernemer kan zich niet meer inschrijven voor opdrachten of aanbestedingen. Je neemt toch geen genoegen met alleen transfers tussen hotels en het station? Daar waar UBER straks de autonoom rijdende auto’s voor gaat aanbieden….

De tweede factor is subsidie.  Laat de overheid hierin dan het voortouw nemen. Geef iedere ondernemer een flinke subsidie zodat deze ook aantrekkelijk kan beschikken over groene voertuigen.

Of laten we vooral de alternatieven voor de elektrische auto eens goed nader bekijken. Is dit wel het juiste alternatief?  Of spreekt waterstof ons meer aan? Of verbetering van de huidige verbrandingsmotoren…

Dan klinkt het geheel anders in dat spotje op de radio. Dan wordt u blij van deze reclame: “U kunt wel 3.500 kilometer rijden, in één keer en dat voor lagere kosten per kilometer!”. Kijk: dat is innovatie vanuit de klant en aanbieder bedacht. En dat gaat vast en zeker werken zonder subsidies.

-       - De actieradius van de auto moet naar de 3500 kilometer worden gebracht,
-       - De kosten per kilometer moeten omlaag.

Dit zijn voorwaarden voor een geslaagde innovatie.

Gebrek aan lobby
Als kleine aanbieders hebben we daarom een lobby nodig richting de diverse politieke beleidsmakers. Laten we de krachten bundelen en hierover nadenken. Voordat het te laat is.

Paul Brussaard BBA