Welkom directiechauffeur!

Het vak directiechauffeur is sinds 125 jaar in ontwikkeling. Met de technische vooruitgang van voertuigen, smart phones en internationale opleidingen is het beroep directiechauffeur sterk in beweging.

BRUSECO ondersteunt u in dit vak in al haar facetten. Van basischauffeur naar top professional, nationaal en internationaal. Of het nu om DEKRA D1, D2, CCV D1 of CCV D2 gaat. BRUSECO is sinds 2014 marktleider in het verzorgen van de vakopleiding directiechauffeur met een onafhankelijk kwaliteitscertificaat. Dit geeft u een voorsprong in de markt.

Blijf voortaan op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen dit vakgebied en stem mee met interessante onderzoeken.

Meldt u aan als -volger- of LIKE ons op Facebook BRUSECO en blijf ook op de hoogte van het vak directiechauffeur. Of meldt u aan voor de nieuwsbrief van BRUSECO via www.bruseco.com.

BRUSECO B.V.


donderdag 10 juli 2014

Waarom dit vak een certificaat verdient!

Waarom dit vak een certificaat verdient
En waarom de CEO dit moet weten..

VIP Chauffeur: een uniek beroep
“Ik draag de verantwoordelijkheid over het welzijn van de hoogste baas van de onderneming.”
Wie kan dat nog meer zeggen? Een eventuele beveiliger natuurlijk. Maar die beveiliging is slechts voor enkelen der aarde nodig of wenselijk. Een veel grotere groep bestaat uit directiechauffeurs die iedere dag het vervoer van A naar B organiseert voor de VIP. De directiechauffeur neemt letterlijk het stuur uit handen van de hoogste man of vrouw van de onderneming. Tegelijkertijd draagt hij ook de verantwoordelijkheid over zijn of haar veiligheid en welzijn.
Als taxichauffeur, brandweerchauffeur, ambulancechauffeur of vrachtwagenchauffeur dient u over de nodige certificaten te beschikken. Waarom zou dat zijn?
De reden hiervoor is dat de chauffeur verantwoordelijk is voor de veiligheid van het vervoer; van de lading en de omgeving. Daarom is hij of zij verplicht zich te laten toetsen. Is de persoon achter het stuur in staat om veilig van A naar B te rijden (ook onder bijzondere omstandigheden). Dat is wettelijk zo geregeld. Het gaat hierbij om de redenatie: de veiligheid dient te worden gegarandeerd.
Een taxichauffeur moet goed voor zijn gasten kunnen zorgen, veilig van A naar B kunnen rijden en  een goede wegenkennis te bezitten. Een ambulancechauffeur dient onder druk zijn patiënt veilig van A naar B te transporteren en (indien nodig) medische basishandelingen te kunnen verrichten. Daarnaast dient hij of zij onder grote tijdsdruk met sirene en zwaailichten veilig deel te kunnen nemen aan het verkeer.
Een vrachtwagenchauffeur heeft een zware, gevaarlijke of kostbare lading bij zich en rijdt een groter voertuig dan gebruikelijk. Dat vraagt om specifieke kwaliteiten van de chauffeur.
Rijdt de chauffeur de hoogste baas van de onderneming, van het ministerie of multinational dan gelden ineens andere ‘wetten’; de wet van willekeur. Voor de uitoefening van dit vak wordt geen enkele eis of voorwaarde gesteld. Iedereen kan (met een B rijbewijs) achter het stuur plaatsnemen!. Er geldt geen enkele garantie of waarborg voor kwaliteit. Het lot van de CEO ligt letterlijk in de handen van een willekeurig persoon met een willekeurige achtergrond.
Rijdt de chauffeur een VIP-bus met de voltallige bemanning van een Boeing 747, een Raad van Bestuur , diplomaten of leden van een bezoekend Koningshuis? Ook hier wordt geen enkele eis gesteld. Ongeschoolde chauffeurs nemen gewoon plaats achter het stuur.
Dat kan toch niet waar zijn?
De chauffeur is niet alleen verantwoordelijk voor een optimale en veilige verplaatsing van de topman of topvrouw. Wat te denken van de geheimhouding? Hoe gaat de chauffeur hiermee om? De informatie die de chauffeur in het voertuig ter ore komt (en daarbuiten) kan bijzonder gevoelige informatie zijn. Waar komt die vertrouwelijke informatie terecht (voorkennis)? Hoe discreet is de chauffeur? En is hij dat in zijn privéomgeving ook nog, op verjaardagsfeestjes bijvoorbeeld?

Vanaf nu een gecertificeerd beroep
BRUSECO heeft samen met DEKRA (het internationaal erkende International Executive Chauffeur IEC certificaat) ontwikkeld, specifiek voor directiechauffeurs die in het hoogste segment werkzaam zijn. Deze certificering toetst de rijvaardigheid, beroepshouding en dienstverlening van de directiechauffeur. Onafhankelijk en volledig professioneel, gemeten door tientallen jaren ervaring. Het kaf wordt van het koren gescheiden. Onbekwame chauffeurs die alleen beschikken over een B rijbewijs vallen af. Diegenen die niet begrijpen wat een professionele beroepshouding betekent, slagen niet voor het praktijkexamen.
Maar dit is nog niet alles: de kandidaten dienen ook iedere drie jaar een nieuwe Verklaring Omtrent Gedag (VOG) en een medische gezondheidsverklaring in te leveren. Plus de verplichting om ieder jaar 8 uur les te volgen om zich zo verder te verdiepen in het vak en bij te blijven (nieuwste technieken).
Op deze wijze is de veiligheid en discretie van de hoogste functionaris binnen de onderneming of organisatie gewaarborgd. Alleen directiechauffeurs die aan deze strenge voorwaarden voldoen worden en blijven opgenomen in het DEKRA register.

U leest meer over het IEC Certificaat op http://www.dekra-certification.nl/nl/personen-certificering

Hier vindt u meer informatie over deze vakopleiding: http://www.bruseco.nl/international_executive_chauffeur.html

Neemt u gerust contact op met BRUSECO voor scholing of selectie van uw directiechauffeurs info@bruseco.nl of via 088-278 73 00