Welkom directiechauffeur!

Het vak directiechauffeur is sinds 125 jaar in ontwikkeling. Met de technische vooruitgang van voertuigen, smart phones en internationale opleidingen is het beroep directiechauffeur sterk in beweging.

BRUSECO ondersteunt u in dit vak in al haar facetten. Van basischauffeur naar top professional, nationaal en internationaal. Of het nu om DEKRA D1, D2, CCV D1 of CCV D2 gaat. BRUSECO is sinds 2014 marktleider in het verzorgen van de vakopleiding directiechauffeur met een onafhankelijk kwaliteitscertificaat. Dit geeft u een voorsprong in de markt.

Blijf voortaan op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen dit vakgebied en stem mee met interessante onderzoeken.

Meldt u aan als -volger- of LIKE ons op Facebook BRUSECO en blijf ook op de hoogte van het vak directiechauffeur. Of meldt u aan voor de nieuwsbrief van BRUSECO via www.bruseco.com.

BRUSECO B.V.


donderdag 22 december 2016

Chauffeur 3.0 vereist: nieuwe stichting gaat dit realiseren


Het is eind 2018. De discussie over de zelfrijdende auto klinkt steeds vaker in de chauffeurskamer. Ook bij Brussaard Chauffeursdiensten, BRUSECO en Chauffeur.nl worden de ontwikkelingen goed in de gaten gehouden. Wat gaat de zelfrijdende auto betekenen voor het vak van directie- of privéchauffeur?

Niemand weet direct het antwoord. Het vak van directiechauffeur of chauffeur gaat veranderen, dat is zeker. Inmiddels is helder dat het ritje van A naar B met een willekeurige taxichauffeur gaat vervallen. In files rijden gebeurt straks automatisch. 

De autonoom rijdende auto heeft positieve effecten: Het aantal ongelukken zal drastisch afnemen. En dat is een goede zaak. De 95% menselijke fouten worden over enige jaren uitgesloten. Volvo heeft de ambitie om in 2020 voertuigen te produceren waar geen dodelijke slachtoffers meer mee vallen. Dat voorbeeld spreekt mij aan. De veiligheid voor de VIP met zijn chauffeur neemt nog meer toe. 

Is er binnen deze ontwikkelingen nog ruimte voor de chauffeur? Voor de directiechauffeur, privé-chauffeur of vrachtwagenchauffeur? Het boeiende binnen mijn vakgebied is de cliënt op de achterbank die graag ontzorgd wenst te worden. Geen gedoe met zelf achter het stuur kruipen, de weg vinden en een parkeerplaats zoeken. Autorijden is daar een onderdeel van. Maar het vak van directiechauffeur zal zich in de komende jaren verder ontwikkelen: het ontzorgen zal blijven, maar de directiechauffeur of privé-chauffeur dient hiervoor wel specialisaties te volgen om zo van waarde te kunnen blijven. De handen blijven nog steeds aan het stuur, maar het werk wordt anders; de juiste beroepshouding en know how van de chauffeur worden de nieuwe factor.

Handen aan het stuur
De stellige verwachting is dat een volledig zelfrijdende auto nog zeker nog 25 jaar op zich laat wachten. Dit wordt niet ingegeven door de technische mogelijkheden, maar door de juridische kant van het verhaal: wie is aansprakelijk als het toch fout loopt? Daarom is een bestuurder met -handen aan het stuur- nog steeds verplicht en dat zal nog lange tijd zo blijven. 

Taxi's rijden binnen de grote stad als eerste autonoom, zo is de verwachting. Dat ritje rijden van A naar B in de taxi is binnen nu en vijf jaar wel voor voorbij. De infrastructuur kan hier gemakkelijk op worden aangepast. De helft van de 45.000-50.000 taxichauffeurs kan over enkele jaren op zoek gaan naar een nieuwe baan. 

Service, Veiligheid en Ontzorgen
Wat overblijft is de chauffeur met toegevoegde waarde: met een uitstekende beroepshouding, waarbij service, veiligheid en ontzorgen centraal staan. Autorijden wordt gemakkelijker, wel technischer en de voertuigen veranderen steeds meer in rijdende kantoorplekken. Hierdoor neemt de werkcirkel rondom Nederland toe. We zien nu al vaker dat de VIP met zijn chauffeur op pad gaat naar Parijs, Frankfurt, Hamburg of Luxemburg. De voertuigen zijn prima hierop uitgerust en er is WIFI aan boord.

De relatie directiechauffeur - opdrachtgever verandert. Het is dan geen relatie meer van ´verlengstuk van de auto´,  maar binnen de ´private athmosphere´ uitstekend kunnen bewegen ter bescherming en ontzorging van de VIP. Het vak krijgt een upgrading, waardoor veel chauffeurs extra getraind moeten worden op sociale vaardigheden, gesprekstechnieken en skills op het gebied van veiligheid of als Personal Assistant. 

Tegelijkertijd zien we een flexibilisering die tijdelijk van aard zal zijn. Het vak directiechauffeur zal door ZZP-ers worden uitgeoefend die samenwerken binnen eigen platforms. Een ZZP-directiechauffeur wordt zeer op prijs gesteld door executives. Bestuurders van grote bedrijven krijgen het steeds drukker, werken internationaler en staan onder grote druk. Ze willen graag hetzelfde gezicht binnen de private athmosphere; een man of vrouw waar ze op kunnen vertrouwen. Toch blijft flexibiliteit een belangrijk gegeven. Dat betekent meer groei van het aantal ZZP-chauffeurs.

Zodra de economische groei zich in 2017 voortzet zal er een tekort aan gekwalificeerde chauffeurs ontstaan. Daarnaast raken de wegen sneller verstopt, neemt de fileproblematiek enorm toe en wordt bellen achter het stuur (of WA) een zware overtreding. Het is dus tijd voor de Chauffeur2.0!

De markt vraagt om een geheel nieuwe vorm van directie- of privéchauffeur. Met specialisaties en met nieuwe skills. 


STIVAC
Daarom nemen wij nu het initiatief om in 2018 de Stichting Vakbekwaamheid Chauffeur (STIVAC) op te richten. Daarin worden de nieuwe vakgebieden van de professionele chauffeur vastgelegd en omschreven in certificatieschema's. We starten met het DEKRA certificaat, TaxiPlus en Chauffeur Uitvaartvervoer. Opleiders en chauffeurs kunnen zich bij deze Stichting aanmelden om mee te bouwen aan de chauffeur 3.0.  Het wordt tijd voor een nieuwe beweging, waarbij we ons allemaal in dienst stellen van het mooiste vak van de wereld: de professionele chauffeur die het ontzorgen van zijn of haar opdrachtgevers hoog in het vaandel heeft staan.. 


Paul Brussaard BBA