Het is eind 2018. De discussie over de zelfrijdende auto
klinkt steeds vaker in de chauffeurskamer. Ook bij Brussaard
Chauffeursdiensten, BRUSECO en Chauffeur.nl worden de ontwikkelingen goed in de
gaten gehouden. Wat gaat de zelfrijdende auto betekenen voor het vak van
directie- of privéchauffeur?
Niemand weet direct het antwoord. Het vak van
directiechauffeur of chauffeur gaat veranderen, dat is zeker. Inmiddels is helder dat het
ritje van A naar B met een willekeurige taxichauffeur gaat vervallen. In files
rijden gebeurt straks automatisch.
De autonoom rijdende auto heeft positieve effecten:
Het aantal ongelukken zal drastisch afnemen. En dat is een goede zaak. De 95%
menselijke fouten worden over enige jaren uitgesloten. Volvo heeft de ambitie
om in 2020 voertuigen te produceren waar geen dodelijke slachtoffers meer mee
vallen. Dat voorbeeld spreekt mij aan. De veiligheid voor de VIP met zijn
chauffeur neemt nog meer toe.
Is er binnen deze ontwikkelingen nog ruimte voor de
chauffeur? Voor
de directiechauffeur, privé-chauffeur of vrachtwagenchauffeur? Het
boeiende binnen mijn vakgebied is de cliënt op de achterbank die graag ontzorgd
wenst te worden. Geen gedoe met zelf achter het stuur kruipen, de weg vinden en
een parkeerplaats zoeken. Autorijden is daar een onderdeel van. Maar het vak
van directiechauffeur zal zich in de komende jaren verder ontwikkelen: het ontzorgen zal blijven, maar de directiechauffeur of privé-chauffeur dient hiervoor wel specialisaties te volgen om zo van waarde te kunnen blijven. De handen blijven
nog steeds aan het stuur, maar het werk wordt anders; de juiste beroepshouding en know how van de chauffeur worden de nieuwe factor.
Handen aan het stuur
De stellige verwachting is dat een volledig zelfrijdende auto
nog zeker nog 25 jaar op zich laat wachten. Dit wordt niet ingegeven door de
technische mogelijkheden, maar door de juridische kant van het verhaal: wie is
aansprakelijk als het toch fout loopt? Daarom is een bestuurder met -handen aan
het stuur- nog steeds verplicht en dat zal nog lange tijd zo blijven.
Taxi's rijden binnen de grote stad als eerste
autonoom, zo is de verwachting. Dat ritje rijden van A naar B in de taxi is binnen nu en vijf jaar wel voor voorbij. De infrastructuur kan hier gemakkelijk
op worden aangepast. De helft van de 45.000-50.000 taxichauffeurs kan over enkele jaren op zoek
gaan naar een nieuwe baan.
Service, Veiligheid en Ontzorgen
Wat overblijft is de chauffeur met toegevoegde
waarde: met een uitstekende beroepshouding, waarbij service, veiligheid en
ontzorgen centraal staan. Autorijden wordt gemakkelijker, wel technischer en de
voertuigen veranderen steeds meer in rijdende kantoorplekken. Hierdoor neemt de
werkcirkel rondom Nederland toe. We zien nu al vaker dat de VIP met
zijn chauffeur op pad gaat naar Parijs, Frankfurt, Hamburg of Luxemburg. De voertuigen zijn
prima hierop uitgerust en er is WIFI aan boord.
De relatie directiechauffeur - opdrachtgever
verandert. Het is dan geen relatie meer van ´verlengstuk van de auto´, maar binnen de ´private athmosphere´ uitstekend kunnen bewegen ter
bescherming en ontzorging van de VIP. Het vak krijgt een upgrading, waardoor
veel chauffeurs extra getraind moeten worden op sociale vaardigheden,
gesprekstechnieken en skills op het gebied van veiligheid of als Personal Assistant.
Tegelijkertijd zien we een flexibilisering die tijdelijk
van aard zal zijn. Het vak directiechauffeur zal door ZZP-ers worden
uitgeoefend die samenwerken binnen eigen platforms. Een ZZP-directiechauffeur
wordt zeer op prijs gesteld door executives. Bestuurders van grote bedrijven krijgen het steeds drukker, werken internationaler en staan onder grote druk.
Ze willen graag hetzelfde gezicht binnen de private athmosphere; een man of vrouw waar ze op kunnen vertrouwen. Toch blijft flexibiliteit een belangrijk gegeven. Dat betekent meer groei van het aantal ZZP-chauffeurs.
Zodra de economische groei zich in 2017 voortzet zal er een tekort aan gekwalificeerde chauffeurs ontstaan. Daarnaast raken de
wegen sneller verstopt, neemt de fileproblematiek enorm toe en wordt bellen achter het stuur (of WA) een zware overtreding. Het is dus tijd voor de Chauffeur2.0!
De markt vraagt om een geheel nieuwe vorm van
directie- of privéchauffeur. Met specialisaties en met nieuwe skills.
STIVAC
Daarom nemen wij nu het initiatief om in 2018 de Stichting
Vakbekwaamheid Chauffeur (STIVAC) op te richten. Daarin worden de
nieuwe vakgebieden van de professionele chauffeur vastgelegd en omschreven in
certificatieschema's. We starten met het DEKRA certificaat, TaxiPlus en Chauffeur Uitvaartvervoer. Opleiders en chauffeurs kunnen zich bij deze Stichting aanmelden om mee
te bouwen aan de chauffeur 3.0. Het wordt tijd voor een nieuwe beweging,
waarbij we ons allemaal in dienst stellen van het mooiste vak van de
wereld: de professionele chauffeur die het ontzorgen van zijn of haar opdrachtgevers hoog in het vaandel heeft staan..
Paul Brussaard BBA