Uber? Wat zegt u?
We weten het nog niet. Of beter gezegd: we realiseren het
ons nog niet. Maar het ziet ernaar uit dat het taxivervoer de komende tien jaar
volledig op de schop gaat. Oude, roestige taxibedrijven verdampen en matige en
slechte chauffeurs verdwijnen van het toneel. En dat komt allemaal door Uber.
Het is niet de vraag óf het gebeurt, maar wanneer het
gebeurt. Door nieuwe technologische ontwikkelingen wordt Uber, mede door
investeerder Google (met een kapitaal van ruim 4 miljard euro), de nieuwe
speler op de markt van de menselijke logistiek.
Veel chauffeurs en taxibedrijven zijn boos op Uber (Uberpop zet kwaad bloed). De
wetgeving wordt gebruikt om Uber zoveel mogelijk tegen te werken. Dit terwijl Uber zelf geen chauffeurs in dienst heeft. Wie al eens
gebruik heeft gemaakt van deze nieuwe vorm van taxivervoer kan begrijpen dat de
komst van Uber als aanbieder voor velen slecht nieuws betekent. Het is een doorbraak op vele
fronten, waardoor we anders tegen het personenvervoer gaan aankijken. En dat
allemaal in het voordeel van de gast.
Zo werkt Uber met het ´ratingssysteem´. Na afloop van een
rit kan de passagier met sterren aangeven hoe tevreden hij was over de
chauffeur die hem heeft vervoerd.
Dit biedt Uber de mogelijkheid haar klanttevredenheid te meten én in te grijpen
wanneer een chauffeur niet naar behoren functioneert. En dat maakt Uber nu 17 miljard euro waard.
Door een gemakkelijke app en door schaalgrootte (waardoor de gemiddelde kosten omlaag gaan), wordt nu snel een flink marktaandeel veroverd door 1 organisatie. En dat is wennen voor de taxibranche, die te maken heeft met veel (inmiddels ouderwetse) regelgeving. Dat wekt wrijving.
In Frankrijk komt het management van
Uber in het gevang, in Duitsland en Nederland worden torenhoge boetes aan Uber
chauffeurs uitgereikt. Alles met de bedoeling om het huidige marktmechanisme
vast te houden en bestaande partijen te beschermen. Maar houdbaar is dit niet.
Het antwoord op Uber
Er is slechts één optie: meegaan in deze nieuwe ontwikkelingen.
Er zullen in Nederland drie of vier concurrenten gecreëerd moeten worden die
een antwoord dienen te geven op Uber. Er moeten Europese verbanden ontstaan
tussen landen en leveranciers. Wie neemt hierin het voortouw?
- Of u sluit zich aan bij Uber,
- Of u stopt,
- Of u doet mee met een nieuw initiatief op grote schaal.
1.
Gebruik maken van de juiste technologie (de Uber
app is zeer gebruikersvriendelijk) ,
2.
In combinatie met keurige en professionele
chauffeurs,
3.
Die chauffeurs dienen permanent een rating van 5
sterren te halen. Haalt een chauffeur minder dan 4 sterren, dan staat de
volgende chauffeur klaar om zijn taak over te nemen. De klant spint daar garen
bij. Die heeft namelijk altijd een opgewekte, service-verlenende en hoffelijke
chauffeur.
4.
De taxichauffeur nieuwe stijl is goed opgeleid.
5.
Er dient samengewerkt te worden in Europees
verband (in verband met de noodzakelijke schaalgrootte).
Op deze wijze ontstaat een duidelijke selectie van het
aanbod. In mijn overtuiging zullen alleen de allerbeste chauffeurs deel blijven
uitmaken van deze veranderende markt
- 20% van de huidige chauffeurs voldoet reeds aan de nieuwe eisen,
- 20% van de huidige chauffeurs zal op korte termijn afvallen omdat deze chauffeurs niet kunnen voldoen aan de nieuwe eisen,
- 60% zal aanvullend opgeleid moeten worden om nog een kans te maken om als professionele chauffeur binnen de markt van taxivervoer aan de slag te kunnen.
De huidige ontwikkelingen vormen goed nieuws voor
taxiondernemers die blijven innoveren. Zij zien geen bedreigingen, maar nieuwe
kansen. De taximarkt investeert in kwaliteit en wordt zo weer aantrekkelijk
voor een breder publiek. Er wordt werkgelegenheid gecreëerd voor professionele
chauffeurs die de wensen van de klant voorop stellen. Reizigers kunnen vlot,
veilig en comfortabel gebruik maken van zelf gekozen vervoersoplossingen. En
daar hoort een taxi met een professionele chauffeur zeker bij.
BRUSECO rolt op dit moment haar chauffeursopleidingen uit
over Europa. Zo ontstaat een netwerk van partners die in geheel Europa goed
opgeleide chauffeurs aanbieden. In Parijs verzorgt BRUSECO al de opleidingen voor 400
chauffeurs die voor Uber (willen) werken. Omdat deze groep chauffeur gewoonweg niet kan achterblijven... nadat een chauffeur drie maal minder dan **** sterren heeft behaald, mag deze niet meer rijden! Geen werk dus meer voor deze chauffeurs!
BRUSECO biedt opleidingen voor chauffeurs op vier niveaus: van TaxiPlus tot International Executive Chauffeur (IEC). Het hoogst haalbare (IEC) blijft het neusje van de zalm. Deze vakopleiding wordt afgesloten met het CCV D of het internationale DEKRA certificaat. Maar daar kan alleen de allerbeste directiechauffeur aan de slag gaan.
BRUSECO presenteert vanaf 1 augustus 2015 een geheel nieuw
opleidingsprogramma voor taxiondernemers, taxi-, directiechauffeurs en organisaties die mee willen spelen in dit nieuwe (internationale) speelveld met nieuwe spelregels. BRUSECO kan als -enige internationale opleider- nieuwe trends en ontwikkelingen ontdekken. En daar maakt iedere chauffeur direct gebruik van tijdens de opleiding.
Wenst u hierover vrijblijvend meer informatie te ontvangen? Stuurt u mij
dan even een berichtje via info@bruseco.nl. Graag deel ik onze internationale kennis met u, zodat u goed voorbereid het nieuwe seizoen kunt starten.
Dan kunt u nu in ieder geval rustig op vakantie.
Dan kunt u nu in ieder geval rustig op vakantie.
Paul Brussaard BBA