Welkom directiechauffeur!

Het vak directiechauffeur is sinds 125 jaar in ontwikkeling. Met de technische vooruitgang van voertuigen, smart phones en internationale opleidingen is het beroep directiechauffeur sterk in beweging.

BRUSECO ondersteunt u in dit vak in al haar facetten. Van basischauffeur naar top professional, nationaal en internationaal. Of het nu om DEKRA D1, D2, CCV D1 of CCV D2 gaat. BRUSECO is sinds 2014 marktleider in het verzorgen van de vakopleiding directiechauffeur met een onafhankelijk kwaliteitscertificaat. Dit geeft u een voorsprong in de markt.

Blijf voortaan op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen dit vakgebied en stem mee met interessante onderzoeken.

Meldt u aan als -volger- of LIKE ons op Facebook BRUSECO en blijf ook op de hoogte van het vak directiechauffeur. Of meldt u aan voor de nieuwsbrief van BRUSECO via www.bruseco.com.

BRUSECO B.V.


donderdag 30 mei 2013

Tekort aan gekwalificeerde directiechauffeurs dreigt…


In de transportbranche is het al onderzocht en geconstateerd: zodra de economie aantrekt ontstaat er een tekort aan vakbekwaam personeel in de logistieke branche. Niet alleen in Nederland, maar ook in België. Deze redenering zou ook wel eens op kunnen gaan voor de directiechauffeurs in Nederland en België.

Paul Brussaard, directeur bij de Brussaard Company Group BV, eigenaar van Brussaard Chauffeursdiensten BV en Bruseco BV: "We zien in de markt van de directiechauffeurs een enorme vergrijzing optreden. Voorheen was de baan als directiechauffeur een baan voor het leven. Die 60 plussers gaan de komende periode met pensioen of met de VUT. Een aantal directiechauffeurs wordt direct vervangen door directiechauffeurs in vaste dienst, maar het grootste aandeel wordt nu tijdelijk vervangen door flexibel inzetbare gecertificeerde directiechauffeurs. Die trend zien wij bij onze intermediair Brussaard Chauffeursdiensten BV. Bedrijven willen een directiechauffeur graag in vaste dienst, vanwege het discretievraagstuk. Ze willen de chauffeur aan zich binden omdat het hier om een vertrouwensfunctie gaat. Zodra dit economisch gezien lukt, worden de flexibel inzetbare directiechauffeurs in vaste dienst genomen", aldus de analyse van Brussaard, recruiter van gecertificeerde directiechauffeurs sinds 1990.

De vraag naar gecertificeerde directiechauffeurs is weer aan het toenemen, nadat vanaf 2008 de markt met maar liefst 40% is afgenomen. “Dat zijn vooral de incidentele chauffeurs op afroep, die in die daling zitten. De echte topvrouw of topman kan nog steeds niet zonder zijn of haar vaste directiechauffeur. De bodem is bereikt in 2012. Het eerste kwartaal van 2013 zien we hierin een positieve trendbreuk. Die moet zich nog wel doorzetten.”

Het grote verschil met 2008 is echter dat anno 2013 alleen nog gekwalificeerde directiechauffeurs worden gevraagd die in het bezit zijn van het onafhankelijk erkende CCV-D of DEKRA certificaat. In 2008 kon iedereen met een B rijbewijs achter het stuur van de VIP plaatsnemen. Dat wordt vandaag de dag niet meer geaccepteerd. Daar liggen kansen voor gekwalificeerd personeel. Dit is een “fait accompli”, oftewel een onomkeerbaar gegeven.

Naar schatting zijn ongeveer 4.000 directiechauffeurs actief in Nederland. Hiervan zijn inmiddels ruim 1.800 gecertificeerd. Hiervan is 20% inmiddels weer actief in een andere werkomgeving of beschikt niet meer over een geldig certificaat. We verwachten door de vergrijzing de komende vijf jaar circa 2.200 nieuwe vacatures in een markt, waar op dit moment 100 directiechauffeurs met certificaat beschikbaar zijn, aldus Paul Brussaard, eigenaar Bruseco; marktleider in erkende opleider van directiechauffeurs in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Zwitserland en België.

Geen ervaring
“Een nieuwe instroom van circa 250 mensen per jaar is dan te weinig. Bovendien zijn deze directiechauffeurs relatief onervaren. De huidige gecertificeerde directiechauffeurs moeten de komende jaren meer werkervaring opdoen en hun vaardigheden op peil houden, om in aanmerking te komen voor de vaste functies van directiechauffeur bij multinationals, overheden en (internationale) advieskantoren. Dat zien we in onze werving- en selectieprocedures terug”, aldus Brussaard.
Dit tekort aan directiechauffeurs zal in 2012 en 2013 nog meevallen. Dat kan echter snel omslaan. Zodra de economie zich herstelt en flink doorzet neemt de behoefte aan gekwalificeerde directiechauffeurs fors toe. Opgeschoonde en vitale bedrijven breiden in de top weer uit en de vraag naar hoogwaardige directiechauffeurs neemt toe. Eerst op flexibele basis en dan toch weer in vaste dienst.

Bron: Brussaard Company Group BV