Welkom directiechauffeur!

Het vak directiechauffeur is sinds 125 jaar in ontwikkeling. Met de technische vooruitgang van voertuigen, smart phones en internationale opleidingen is het beroep directiechauffeur sterk in beweging.

BRUSECO ondersteunt u in dit vak in al haar facetten. Van basischauffeur naar top professional, nationaal en internationaal. Of het nu om DEKRA D1, D2, CCV D1 of CCV D2 gaat. BRUSECO is sinds 2014 marktleider in het verzorgen van de vakopleiding directiechauffeur met een onafhankelijk kwaliteitscertificaat. Dit geeft u een voorsprong in de markt.

Blijf voortaan op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen dit vakgebied en stem mee met interessante onderzoeken.

Meldt u aan als -volger- of LIKE ons op Facebook BRUSECO en blijf ook op de hoogte van het vak directiechauffeur. Of meldt u aan voor de nieuwsbrief van BRUSECO via www.bruseco.com.

BRUSECO B.V.


donderdag 28 februari 2013

Een vak apart...


Kunt u het mij eens uitleggen? Is directiechauffeur een vak apart?

Ja, en het vak wordt nog steeds onderschat. Niet alleen door de CEO, Raad van Bestuur of topsecretaresse. Ook door de nieuwkomers in de markt die de directiechauffeurs aanbieden. Of zoals laatst door een cliënt van mij: inmiddels internationaal topondernemer: "Chauffeur is toch de laagste functie in dit bedrijf", riep hij tegen mij. "Daarop heb ik hem enigszins geprikkeld toegesproken: "Maar de informatie ligt intussen wel op straat", siste ik hem toe. "En we zijn nu op zoek naar de zoveelste chauffeur. Omdat dit vak achteloos wordt onderschat....", legde ik hem uit. "De tijden zijn veranderd. Denk er maar eens over na!" riep ik tot slot.

Het heeft even geduurd. Hele lange mails, enkele gesprekken en een bewuste ruzie verder is de knop omgegaan. Nu gaat er toch permanent een professional achter het stuur. De directiechauffeur heeft nu een functieprofiel, valt in de juiste salarisschaal, is perfect geschoold en speelt uitstekend zijn rol binnen het team. Het loopt weer lekker. Deze zaak is nu goed georganiseerd. En de veiligheidsrisico's zijn weer in grip. Geen informatie meer op straat. Zowel op het terrein van de persoonlijke bewaking van mijnheer, als ook wat de geheimhouding betreft is alles verbeterd.En raad eens wat? De VIP is veel productiever omdat hij zich nergens meer mee hoeft te bemoeien. Ieder zijn vak. Rust in de vent, is rust in de tent. Achter het stuur zit nu een CCV D gecertificeerde directiechauffeur met een DEKRA D1 upgrade, behaald bij BRUSECO, achter het stuur. Omdat mijnheer ook veel in het buitenland rijdt...

Het beeld van de directiechauffeur in het hoofd van de vip is in bovenstaand geval  inmiddels bijgesteld. Er werd voorheen niet over nagedacht, "omdat het als laagste functie van het bedrijf werd beschouwd". Over het feit dat de directiechauffeur alles hoort, ziet en weet, altijd alert dient te zijn, altijd klaar staat, optimaal fit te zijn of haar werk dient te doen...dat werd pas helder bij de inventarisatie. Weer even met een andere bril kijken naar de rol die de directiechauffeur speelt. Dat laat in veel gevallen direct een upgrade zien met dito eisen. Daar hoort een excellente opleider bij.

De vip ziet zijn directiechauffeur vaker dan zijn eigen levenspartner....en hij of zij is 'afhankelijk' van zijn vakmanschap. Een directiechauffeur mag en kan zich geen fouten permitteren. Dat heeft vaak grote consequenties.

Waarom was dit beeld voordien niet helder? "Omdat er nog nooit een directiechauffeur in beeld is geweest die dit beeld positief heeft veranderd! " En hier spreekt het bekende gezegde: Give them peanuts, you will get monkeys. Zolang de directiechauffeur als laagste rang wordt gezien en de directiechauffeur zich hiernaar gedraagt, blijft het risico bestaan dat u nooit meerwaarde kunt bieden. U doet uzelf en uw vip hiermee ernstig tekort. U wordt naar rato betaald.

Alles heeft zijn waarde, u ook:

Ik ben vaak betrokken bij adviezen over salariëringen in mijn werving- en selectietrajecten voor organisatie en beursgenoteerde ondernemingen. En dan hoor is vaak het volgende: "Mijnheer Brussaard, kunt u ons vertellen wat een directiechauffeur nu moet verdienen? " Tja en dan begin ik met het bovenstaande verhaal. Bij Bruseco wordt namelijk de nieuwe directiechauffeur opgeleid en getraind. Dat is even anders...

Dan kan ik putten uit verschillende branches en diverse functieprofielen. Met een start van € 40.000 bruto per jaar, oplopend tot € 80.000 per jaar wordt de huidige directiechauffeur voldoende, maar niet overmatig betaald voor zijn vakmanschap  Nu werken wij vooral voor beursgenoteerde bedrijven, pensioenfondsen, multinationals... bij een privé opdrachtgever gelden weer andere wetten.

En hier spreken we niet over de standaardchauffeur die standaard in zijn auto blijft zitten, zich als een aap op de apenrots gedraagt t.o.v. andere directiechauffeurs, de auto van zijn vip claimt als zijn eigen auto, zichzelf vriend noemt van de vip en als eerste bij het buffet is....en zichzelf als een vip gedraagt...  Nee! Hier praten we over de nieuwe generatie directiechauffeurs met meerdere specialisaties, zoals security awareness, incidentmanagement, levensreddende handelingen, etiquette en presentatie, kennis van de internationale wegenverkeerswetgeving, etc. Met een duidelijke visie en meerwaarde voor de Raad van Bestuur en het secretariaat, waarmee hij intensief samenwerkt.  Als verlengstuk van BRUSECO.

De vip blij, het secretariaat blij en de directiechauffeur blij!

Leegloop komt nu op gang

De komende jaren vertrekken ieder jaar circa 325 directiechauffeurs per jaar uit hun functie. Circa 10 % wordt niet vervangen in verband met reorganisaties. Zij gaan met pensioen. Veel van deze directiechauffeurs zijn nooit opgeleid. Die hebben de skills van de huidige directiechauffeur (deels) niet. De goede daargelaten. Daarmee nemen we afscheid van deze generatie directiechauffeurs met dito verstokte opleiders. Er is dus ruimte voor circa 280 nieuwe generatie directiechauffeurs...
De functie-eisen zijn naar boven toe bijgesteld. Ook omdat er gewoonweg geen informatie op straat mag liggen. De Board ziet in dat de huidige directiechauffeur meerwaarde biedt, tijdswinst oplevert en uiterst professioneel omgaat met zijn taak. Het is nu zaak om de afdeling Procurement (inkoop) goed voor te lichten door niet alleen naar de prijs te kijken (gericht op het oude denken), maar ook naar de afbreukrisico's die een slechte directiechauffeur met zich meebrengt.

De keuze voor de nieuwe directiechauffeur is bij uitstek de zaak van de Board of de HRM functionaris. Omdat er zoveel mee samenhangt.

Het is de tijd én er is ruimte voor de nieuwe generatie directiechauffeurs.

BRUSECO leidt op jaarbasis in Nederland maximaal 200 directiechauffeurs op die voldoen aan die nieuwe generatie eisen. Met dito garanties voor de werkgever. Hoort u daar ook bij?

Paul Brussaard BBA

Recruiter

Directeur BRUSECO

N.B. Kijk hier voor vacactures voor de nieuwe generatie directiechauffeurs: www.bruseco.nl